Anouk Meurs

Het is algemeen bekend dat piano het leukste en meest veelzijdige instrument is dat er bestaat, waarmee deze in het hart van elke muziekschool en opleiding geplaatst kan worden. Zoals je bij menig ander instrument eerst moet leren blazen, strijken, intoneren, en / of audiëren, zo hoef je bij een piano alleen een toets (of meer) in te drukken, waarna de hamertjes die tegen de snaren aanslaan al het werk voor je doen. Een kind kan de was doen… Of nouja, niet helemaal natuurlijk want dan hadden er nu allemaal mini Rubinstein-tjes en Rachmaninov-jes rondgelopen en hadden alle concertgebouwen en optreed-zalen overvol gezeten, wat (misschien maar goed ook) niet zo is. Wat dan overblijft van die waarheid is dat de piano, hoewel (zoals bij elk instrument) enige techniek gewenst is, toch een zeer toegankelijk instrument is waarmee je alle kanten op kan. Wil je Bach, Beethoven en andere classici spelen? Kan. Wil je je liever wat breder ontwikkelen, van alle (stijl) markten thuisraken en bijvoorbeeld jezelf of anderen begeleiden? Kan ook. Of wil je vooral je eigen gang gaan, zelf melodietjes maken of improviseren? Kan allemaal! De piano staat voor iedereen klaar, van 0 tot 100, van beginner tot gevorderde, van klassieke muziek liefhebber tot pop-hitjes fanaat.
anouk meurs
Ik vind het belangrijk dat de leerling plezier heeft in het muziek maken; zonder plezier is er geen motivatie en zonder motivatie zal het snel gedaan zijn met het pianospelen. Naast plezier zal ik ook trachten de leerling op snelle en effectieve wijze iets bij te brengen; Als de leerling merkt dat hij zich aan het ontwikkelen is, zal dit ten goede komen van de motivatie. Zo is dat bij mij ook ooit gegaan: Door veel pianolessen te nemen en te oefenen kon ik al snel stukken spelen die ik echt mooi vond, en ben ik uiteindelijk op het conservatorium beland om de studie docent muziek te volgen. Zoals de naam al zegt heb ik veel ervaring opgedaan als docent muziek, in het basis- en middelbaar onderwijs. Daarnaast ben ik altijd pianolessen blijven volgen, en heb de basis van saxofoon, drums, dirigeren en arrangeren mogen leren.

Plezier in het muziek maken, en in het iets kunnen, is altijd mijn motivatie geweest. Daarnaast zijn veel van de kennis en skills die ik uit het muzikale leerproces heb gehaald direct toepasbaar op het leven; kennis en skills die ik graag terug laat komen in mijn lessen, altijd gecoat met een flinke dosis plezier, waarmee ik de passie voor muziek hopelijk in zoveel mogelijk mensen kan aanwakkeren!