proefles_trompet
trompet3

Trompet, Cornet of Bugel leren spelen?

Is trompet leren spelen je allergrootste droom? Wil je schitteren zoals Kyteman op zijn Bugel? Heb je vroeger wel eens gespeeld, maar weet je niet meer hoe het moet? Of vind je op zolder de oude toeter van opa en vraag je je af wat je er mee moet?

Meld je bij de Wereldmuziekschool in Haarlem. Een enthousiaste docent leert je de kneepjes van het spel of geeft je net dat zetje dat je nodig hebt. Een afspraak voor een gratis proefles is snel gemaakt. De docent is zeer flexibel beschikbaar, dus ook als je werk onregelmatig is, kunnen we er uit komen.

De drie instrumenten Trompet, Cornet en Bugel vormen samen de groep “Klein Koper” Net als alle andere koperinstrumenten (Trombone, Hoorn, Tuba, etc,…) bestaat het instrument uit een holle metalen buis die door de ventielen of de schuif verlengd kan worden. De toon wordt volledig gevormd door de combinatie van lipspanning en ademdruk. De trillingen van de lippen worden versterkt door het instrument en zo ontstaat de natuurtonenreeks. De ventielen zorgen voor een andere buislengte waardoor er een andere natuurtonenreeks kan worden gemaakt. Door slim te combineren lukt het om alle noten te maken. Daardoor zijn de koperblazers niet de meest makkelijke instrumenten en is enige oefening wel vereist. Heb je eenmaal de techniek onder de knie dan is de beloning een mooie stralende trompetklank of een prachtige melancholieke bugelklank.

Koperblaasinstrumenten bestaan al heel lang. In het (hele) oude Griekenland waren op de Olympische spelen zelfs wedstrijden in “hard blazen op een muziekinstrument” De koperblazers wisten altijd te winnen. Het is dan ook niet gek dat in het leger de trompet de plaats van signaalgever innam. Een bepaalde serie van natuurtonen betekende een bepaalde opdracht. Meest bekend is het “Taptoe-signaal” wat op 4 mei gespeeld wordt.

Rond 1450 kreeg men de techniek van het maken van een schuiftrombone onder de knie. Het zou nog bijna 400 jaar duren voordat er een goed werkend systeem van ventielen werd ontwikkeld. Tot die tijd moesten de meeste koperblazers zich behelpen met de natuurtonen van het instrument. Orkesttrompettisten hadden dan ook vaak een aantal trompetten van verschillende lengte bij zich. Tijdens het spelen moesten ze soms een andere trompet pakken.

Tegenwoordig zijn trompetten niet meer uit de muziek weg te denken. Bugels zijn de basis van het fanfare-orkest, Cornetten dragen de brassband. Trompetten vind je vrijwel in elk orkest, van zwaar klassiek tot uiterst modern. Van Bleus en Jazz tot in de kerk. Veel bandjes vinden het een aanvulling als er een trompettist mee doet, en wie vaak naar schaatsen of voetbalwedstrijden kijkt….. Dweilbandjes: Koperblazers en slagwerk! Beroepstrompettisten en bugelspelers vind je nog altijd bij diverse legerkorpsen en in die paar klassieke orkesten die ons land nog rijk is zijn ze onmisbaar.

trompet1
trompet2

Trompet leren spelen kan in je eentje, maar ook heel goed samen. Het is namelijk een instrument waarmee je makkelijk met anderen in een groep muziek mee kunt maken. Daar zit wel een klein addertje onder het gras. Net als saxofoons zijn koperblaasinstrumenten meestal transponerende instrumenten. Dit vergt aanpassingen van partijen bij het samenspelen. Gelukkig weten al onze docenten hoe ze dit moeten doen, en willen ze je graag op weg helpen.

De meer zielen, de meer vreugd! Bij de Wereldmuziekschool word je privé goed begeleid door je docent en krijg je de mogelijkheid om andere muzikanten te ontmoeten.

Heb je al zin in je eerste trompetles? Of kun je al trompet spelen maar wil je graag ook samen muziekles volgen, met anderen spelen en naar anderen luisteren?
 Schrijf je dan in voor onze lessen. Je kunt voor de lessen een trompet bij ons huren. We hopen je snel te zien bij de Wereldmuziekschool in Haarlem!